Recent Submissions

Item
Вимога як специфічний тип категоричного спонукання в офіційно-діловому стилі. Requirement as a specific type of categorical exhortation in formal business writing
(2012) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina
Прагматичне поле сприяє вивченню категоричних спонукань, їх екстралінгвістичних чинників, які тонко аналізують комунікативні акти, нюанси розрізнення відношень між учасниками спілкування (О. Даскалюк, Л. Мацько, О. Нарушевич-Васильєва, Д. Романенко, О. Шатілова, Н. Швидка).Сфера функціонування мови, мета комунікації, надають особливої інтенції впливові мовця на адресата за допомогою мовленнєвого акту, вимагаючи спонукання його до реакції за допомогою спонукання, щоб викликати відповідну реакцію. Категоричні спонукання містять такі важливі вектори: позиція комунікатора, яка є пріоритетною у висловленні, обов’язкове вчинення дій для адресата тощо. Імператив у нашій роботі постає як лінгвістична категорія, яка уособлює риси абстрактності та конкретності, змістової та формальної компонент, індивідуального вираження, особливості їх семантико-прагматичних різновидів, що глобалізують важливу єдність мовних і мовленнєвих аспектів. Архітектоніка категоричних спонукань містить у собі наказ, розпорядження, заборону, вимогу. The pragmatic field contributes to the study of categorical motives, their extralinguistic factors, which subtly analyse communicative acts, the nuances of distinguishing relations between participants in communication (O. Daskaliuk, L. Matsko, O. Narushevych-Vasyl'yeva, D. Romanenko, O. Shatilova, N. Shvydka). The sphere of language functioning, the purpose of communication, gives a special intention to the speaker's influence on the addressee through the speech act, requiring him to react with the help of inducements to cause a response. Categorical inducements contain the following important vectors: the communicator's position, which is the priority in the statement, the obligatory performance of actions for the addressee, etc. In our work, the imperative appears as a linguistic category that embodies the features of abstractness and concreteness, content and formal components, individual expression, and the peculiarities of their semantic and pragmatic varieties, which globalise the important unity of linguistic and speech aspects. The architectonics of categorical motives includes an order, a command, a prohibition, a requirement.
Item
СЕМАНТИКО-ПРАГМАТИЧНІ ТА ФУНКЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОХАННЯ В ОФІЦІЙНО-ДІЛОВОМУ СТИЛІ. SEMANTIC-PRAGMATIC AND FUNCTIONAL PECULIARITIES OF A REQUEST IN A FORMAL BUSINESS STYLE
(2021) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina
Розширення сфери спілкування сприяє розширенню, змінам і наявності модифікацій мовних актів у прагматичних дослідженнях. Цікавими є їхні вияви, особливості функціювання в сучасній діловій сфері. Прохання є одним із таких директивних мовленнєвих актів, метою якого є спонукати адресата змінити наявний стан справ шляхом виконання певної дії. Прохання – увічливе звертання до кого-небудь із метою домогтися чогось, спонукати кого-небудь зробити, виконати щось; просьба. Письмове клопотання, заява, складена за офіційно встановленою формою .У прагматичному плані – це пом’якшене спонукання, якому притаманні такі семантичні складники, як залежність мовця від адресата, зацікавленість мовця в скоєнні дії, спрямованість у бік мовця. The expansion of the sphere of communication contributes to the expansion, changes and the presence of modifications of speech acts in pragmatic studies. Their manifestations and peculiarities of functioning in the modern business sphere are of interest. A request is one of these directive speech acts aimed at inducing the addressee to change the current state of affairs by performing a certain action. A request is a polite appeal to someone in order to achieve something, to induce someone to do something, to perform something; a request. A written petition, a statement drawn up in an officially established form. In pragmatic terms, it is a softened inducement, which is characterised by such semantic components as the speaker's dependence on the addressee, the speaker's interest in performing an action, and the speaker's direction.
Item
Засоби формування конфліктологічної компетентності студентів спеціальності 231 «Соціальна робота». «Means of forming conflictological competence of students majoring in 231 «Social Work»»
(2022) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina
Сучасному станові розвитку українського соціуму властиві різноманітні зіткнення суспільних шарів: матеріальних, духовних, виробничих, міжособистісних відносин. Тому важливу роль в архітектоніці професійної компетентності майбутнього соціального працівника відіграє конфліктологічна компетентність, яка вимагає не лише ґрунтовних конфліктологічних знань, а й навичок конструктивного вирішення професійних конфліктологічних ситуацій, попередження розгортання конфліктів, їхньої вчасної діагностики. Актуальним розвиток конфліктологічної компетентності в сучасних реаліях воєнних подій пояснюємо високою конфліктогенністю соціальної сфери. Адже об’єктивні протиріччя в процесі професійної діяльності, здобуваючи майбутній фах надають конфліктам шлейф неминучості, а конфліктологічну компетентність ‒ надважливою складовою професіоналізму соціального працівника. Саме тому пріоритетною вважаємо цілеспрямовану організацію роботи з формування конфліктологічної компетентності під час підготовки здобувача освіти спеціальності 231 «Соціальна робота» закладу вищої освіти до професійної діяльності на соціальній ниві. Конфліктологічна компетентність тлумачимо як важливий рівень обізнаності фахівця соціальної сфери про діапазон правильних стратегій сторін конфлікту та вміння конструктивно діяти в ситуаціях конфлікту. Представлено аналіз підходів формування конфліктологічної компетентності особистості, маємо наголосити, що відповідно до підходів її потрактовують як підсистему професіоналізму, у віковому аспекті, у системі професійної компетентності студентів. Нами унаочнено структуру конфліктологічної компетенції, з детальними коментарями щодо кожного з її елементів. Подано модель формування окресленого явища у майбутніх соціальних працівників, яка передбачає мету, завдання, умови та основні напрями. Маємо наголосити, що умовами формування конструктивної конфліктності здобувачів освіти під час навчання є такі: розвиток інтелектуальної активності, формування критичного мислення, орієнтація на суб’єктність, діалогізація навчального процесу, міжпредметні зв’язки.The current state of development of Ukrainian society is characterised by various clashes of social layers: material, spiritual, industrial, interpersonal relations. Therefore, an important role in the architectonics of the professional competence of a future social worker is played by conflict competence, which requires not only thorough conflictological knowledge, but also the skills of constructive resolution of professional conflict situations, prevention of conflicts, and their timely diagnosis. The development of conflictological competence in the current realities of military events is relevant due to the high conflictogenicity of the social sphere. After all, objective contradictions in the process of professional activity, while acquiring a future profession, give conflicts a trail of inevitability, and conflict competence is a crucial component of a social worker's professionalism. That is why we consider the purposeful organisation of work on the formation of conflict competence in the preparation of a student majoring in 231 ‘Social Work’ at a higher education institution for professional activity in the social field to be a priority. Conflict competence is interpreted as an important level of awareness of a social worker about the range of correct strategies of the parties to the conflict and the ability to act constructively in conflict situations. The article presents an analysis of approaches to the formation of conflictological competence of a personality, emphasising that, according to the approaches, it is interpreted as a subsystem of professionalism, in the age aspect, in the system of professional competence of students. We have illustrated the structure of conflict competence, with detailed comments on each of its elements. We present a model of the formation of this phenomenon in future social workers, which includes the goal, tasks, conditions and main directions. It should be emphasised that the conditions for the formation of constructive conflict competence of students during their studies are as follows: development of intellectual activity, formation of critical thinking, focus on subjectivity, dialogue of the educational process, interdisciplinary connections.
Item
Комунікація та спілкування: функційно-поняттєві особливості. Communication: functional and conceptual features
(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina
Комунікація та спілкування ̶ це ключові аспекти міжособистісних відносин та соціальної взаємодії. Вони мають важливий статус у суспільстві та виконують низку функцій, які сприяють мовній взаємодії між людьми. Ці дефініції є визначним елементом комунікативного акту між реципієнтами, які визначені як спосіб вираження інформації, думок і почуттів. Вони є відображенням соціального феномену, тобто є тим засобом, за допомогою якого реалізоване спілкування мовців у соціумі. Комунікація та спілкування також віддзеркалюють культурні звичаї, лінгвістичні норми та соціальні конвенції різних груп і спільнот. Ці терміни впливають на формування особистості, ідентичності та лінгвістичної самосвідомості кожної людини. Communication and communication are key aspects of interpersonal relations and social interaction. They have an important status in society and perform a number of functions that facilitate linguistic interaction between people. These definitions are an essential element of the communicative act between recipients, defined as a way of expressing information, thoughts and feelings. They are a reflection of a social phenomenon, i.e. they are the means by which the communication of speakers in society is realised. Communication and communication also reflect cultural customs, linguistic norms and social conventions of different groups and communities. These terms influence the formation of each person's personality, identity and linguistic consciousness.
Item
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ «G SUITE FOR EDUCATION» ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В ПВНЗ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ». THE USE OF DIGITAL TOOLS ‘G SUITE FOR EDUCATION’ TO ORGANISE THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE EUROPEAN UNIVERSITY
(2022) Бортун Каріни Олександрівни; Bortun Karina
Вища школа сьогодні потребує сучасних інформаційних інструментів для створення онлайн навчального середовища, яке допоможе налагодити спільну роботу в режимі реального часу з використанням таких застосунків: Google Docs (документи), Sheets (таблиці), Slides (презентації), Forms (форми), Sites (сайти), Drive (диск). Організація онлайн-спілкування між викладачами, адміністрацією та студентами буде ефективнішою з використанням Google Meet, Chat та Gmail. Для надання, створення рекомендацій і контролю процесу навчання застосовують Classroom, бо важливим аспектом у цьому постає створення інклюзивного середовища навчання з індивідуальними налаштуваннями доступу, що враховують унікальні стилі навчання кожного студента. Враховуючи зазначене вище, стаття присвячена опису впровадження та використання у навчальному процесі ПВНЗ «Європейський університет», зокрема урахування можливостей засобів хмарної платформи – «G Suite for Education». Окреслено основні напрями використання такої технології у закладі вищої освіти, подано детальну паспортизацію сервісів та застосунків програмного забезпечення в освітньому процесі. Саме вони допоможуть сформувати спільне бачення проблеми використання інформаційних технологій у закладі вищої освіти навчання всіма учасниками освітнього процесу та дати можливість викладачам організувати максимально ефективне навчальне середовище. Визначено переваги та мотиви використання цієї освітньої технології. Подано опис та фотографічну інструкцію щодо застосування кожної із програм та у якій із галузей життя ПВНЗ «Європейський університет» її можна реалізувати. Для організації такого навчання заклад освіти перейшов на використання сучасної освітньої платформи, яка сприятиме підвищенню якості підготовки студентів, розвитку самостійної творчої діяльності, стимулюватиме одержання додаткових знань та їх закріплення, що забезпечить підготовку конкурентоспроможних фахівців для ринку праці. Викладачі сьогодні використовують широкий вибір пов’язаних між собою сервісів та інструментів, які можна використовувати під час організації онлайн-навчання зі студентами. Їх використання не лише поліпшує та оптимізує освітній процес, а й стимулює набуття учнями навичок використання цифрових технологій, що є однією з визначних цілей сучасної вищої освіти. Перспективним вважаємо покроковий аналіз інших застосунків «G Suite for Education» у зіставному аспекті. Higher education today needs modern information tools to create an online learning environment that will help establish real-time collaboration using the following applications: Google Docs, Sheets, Slides, Forms, Sites, Drive, and other applications. Online communication between teachers, administration and students will be more effective with Google Meet, Chat and Gmail. Classroom is used to provide, create recommendations and control the learning process, as an important aspect of this is the creation of an inclusive learning environment with individual access settings that take into account the unique learning styles of each student. Given the above, the article describes the implementation and use of the European University in the educational process, in particular, taking into account the capabilities of the cloud platform - G Suite for Education. The main directions of using this technology in a higher education institution are outlined, and a detailed certification of software services and applications in the educational process is provided. They will help to form a common vision of the problem of using information technology in higher education institutions by all participants in the educational process and enable teachers to organise the most effective learning environment. The advantages and motives for using this educational technology are identified. A description and photographic instruction on the use of each of the programmes and in which of the areas of life of the European University can be implemented are given. To organise such training, the educational institution has switched to a modern educational platform that will help improve the quality of student training, develop independent creative activity, stimulate the acquisition of additional knowledge and its consolidation, which will ensure the training of competitive specialists for the labour market. Teachers today use a wide range of interconnected services and tools that can be used when organising online learning with students. Their use not only improves and optimises the educational process, but also encourages students to acquire digital skills, which is one of the key goals of modern higher education. We believe that a step-by-step analysis of other G Suite for Education applications in a comparative perspective is promising.
Item
Конфліктологічна компетентність як складова професіограми соціальних працівників. Conflict competence as a component of the professional profile of social workers
(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Коренюк Вікторія Анатоліївна; Koreniuk Viktoriia
Конфліктологічна компетентність є важливою складовою професіограми соціального працівника. Адже саме він взаємодіє з людьми в різних ситуаціях, зокрема в конфліктних ситуаціях, саме тому вміння вирішувати конфлікти та працювати з ними є важливою навичкою сьогодні. Ця навичкає необхідною під час роботи соціального працівника зокрема в системі соціального захисту, де можуть виникати конфлікти між різними сторонами, такими як клієнти, родини, колеги, адміністрація тощо. Здатність ефективно врегулювати ці конфлікти сприяє підвищенню якості надання послуг у соціальній сфері та відповідає професійним вимогам соціального працівника. Conflict competence is an important component of a social worker's professional profile. After all, it is the social worker who interacts with people in different situations, including conflict situations, which is why the ability to resolve and work with conflicts is an important skill today. This skill is essential in the work of a social worker, in particular in the social protection system, where conflicts may arise between different parties, such as clients, families, colleagues, administration, etc. The ability to effectively resolve these conflicts contributes to the quality of service delivery in the social sector and meets the professional requirements of a social worker.
Item
ЛІНГВІСТИЧНІ ВИЯВИ СУГЕСТІЇ: СТАТУС ФУНКЦІЇ. LINGUISTIC MANIFESTATIONS OF SUGGESTION: STATUS OF FUNCTION
(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina
Сьогодні діджиталізаційні медіапроцеси є вагомим світоглядним тлом для сучасного споживача інформації. Оскільки вони є вагомим важилем впливу на мультимедійний контент, що суцільно ввійшов до життя комунікантів. Думка про те, що ЗМІ вживають різноплановий арсенал для програмування необхідних дій і думок отримувачів медійного інструментарію, ще не захисною реакцією, не «нападом», бо постає питанням щодо атаки такого спрямування на різних теренах. Саме тому сучасні комуніканти зазвичай стають сугерентом-жертвою навіяного типу реальності, в якій свобода вибору штучна, а реальностіне існує. Today, digitalisation of media processes is a significant worldview for the modern consumer of information. As they are a significant lever of influence on multimedia content that has become a part of the lives of communicators. The idea that the media use a diverse arsenal to programme the necessary actions and thoughts of the recipients of media tools is not yet a defensive reaction, not an ‘attack’, because it raises the question of attacks of this kind in different areas. That is why modern communicators usually become a victim of a superherent type of reality in which freedom of choice is artificial and reality does not exist. After all, the media environment is full of various techniques and tactics for managing public opinion.
Item
Актуальні питання інформаційного права. Current issues of information law
(2024-05-01) Хахановський В.Г.; Khakhanovskyi V.H.; Корнейко О.В.; Korneiko O.V.
Посібник розкриває об’єкт, предмет, завдання інформаційного права. Висвітлено сутність інформаційного права як комплексної галузі права. Детально розглянуті актуальні питання інформаційного права. Видання призначене для слухачів аспірантури (ад’юнктури), які вивчають відповідну однойменну навчальну дисципліну на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти для здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю «Право» (081), а також для осіб, які мають певний обсяг знань із фундаментальних галузей права (загальної теорії держави і права, конституційного, адміністративного, цивільного права тощо) й бажають самостійно розширити свої знання щодо інформаційного права.
Item
Особливості слідчого огляду у культовій споруді. Peculiarities of the investigative inspection in a religious building
(2023) Фурман Ярослав Володимирович; Furman Yaroslav; Нечеснюк Михайло Віталійович; Nechesniuk Mykhailo; Саковський Андрій Анатолійович; Sakovsky Andriy
У запропонованих методичних рекомендаціях розглянуто особливості тактики слідчого огляду в православному храмі. Подано правила опису окремих об’єктів православних храмів та церковної атрибутики. Розкрито особливості огляду і фіксації слідів зламу під час проведення огляду місця події та інших слідчих (розшукових) дій у православних храмах. Методичні рекомендації призначені для працівників органів та підрозділів Національної поліції України, Експертної служби МВС України, здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання. The proposed methodological recommendations consider the peculiarities of the tactics of an investigative inspection in an Orthodox church. The rules for describing certain objects of Orthodox churches and church paraphernalia are presented. The peculiarities of inspection and recording of burglary traces during the inspection of the scene and other investigative (search) actions in Orthodox churches are revealed. The methodological recommendations are intended for employees of the bodies and units of the National Police of Ukraine, the Expert Service of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, higher education students, research and teaching staff of higher education institutions with specific learning conditions.